Festugen 2022

Trekantområdets Festuge byder på 10 dage med kultur af højeste kvalitet

Af Iben Maaløe Keller
17.08.23
For 10. år i træk afholder de syv kommuner i Trekantområdet i fællesskab Trekantområdets Festuge. Middelfart er som vanligt én af de syv! I løbet af 10 festlige dage, fra 25. august til 3. september, fyrer festugen op for over 400 forskellige kulturevents.

Det omfattende festugeprogram indeholder arrangementer med både kunst og musik, teater og litteratur, workshops, dans og børnearrangementer.

Et af ugens højdepunkter er ’Sindssyg God Søndag’ i Teglgårdsparken den 27. august kl. 11-16. En dag med masser af underholdende, sjove og skæve kulturindslag på programmet - og med tid til refleksion i selskab med blandt andet forfatterne Olav Hergel og Ane Riel.

I anledning af festugen lancerer Trekantlitteratur i år syv nye eventyr skrevet specifikt til Trekantområdet.

Eventyrene er skrevet af Katrine Bille fra Ramasjang på DR, og lokale børn har hjulpet med ideer til indhold og eventyrfigurer. Med den gratis app Natureventyr i hånden kan publikum opleve eventyrene kapitel for kapitel langs ruter tilpasset børnefødder.

Ruten i Middelfart kan Eventyr-gåturen findes i Staurby Skov ved Strib.

Natureventyr i Trekantområdet er blevet til med støtte fra EWII og Nordea Fonden.

Stads- og byarkiverne har i fællesskab udviklet workshoppen ’Hack din fortid med AI’, der er et stort interaktivt historisk kunstprojekt, hvor der leges med grænserne mellem historisk virkelighed og imaginær fortid.

Sammen med digital kunstner og koder Andreas Refsgaard genskrives fortiden ved hjælp af kunstig intelligens.

Man kan deltage i workshoppen på Middelfart Museum.

Som altid bliver gader, stræder og torve i Middelfart fyldt med danseforestillinger, gadeteater og workshops.

Det flyvende Teater fra Billund præsenterer forestillingen ’DER ER IKKE MERE KAGE’.

Dansetruppen Art Farm viser forestillingen ’Terminus’, hvor performerne bruger særlige masker, dans og bevægelse til at fortælle om hvor vigtigt det er at tage sig tid til at være venlig og tænke på andre i vores travle hverdag.

’Det urbane farveværksted’, ’Lyshav af fisk’ og ’Drop-In Cirkus’ er alle kreative og sjove workshops for alle legelystne borgere.

Har man mindre børn, kan man glæde sig til at møde de store børnenavne Katrine Bille og Motor Mille, der kommer og optræder.

Som vanligt er der også masser af koncerter på Middelfarts pladser og i baggårde -  her kan man høre musik i mange genrer for enhver smag.

Man kan følge med i programnyheder og lave sit eget program med favoritevents på festugens hjemmeside: www.trekantfest.dk(link is external)